Beni tanıyanlar arabamı bilir. Önceki arabam Opel Astra
GLS’di 98 model eski kasa hatchback. Yol tutuşundan fazlasıyla memnun olmakla
birlikte, benzinli ve düz vites olması nedeni ile 2009’da sattım. Düzelteyim
aslında satma nedenim çok fazla yakıt parası ödememdi. Tasarruflu ve otomatik
vites olması ise bir sonraki arabamı alma nedenim. Bu arabamda kaldıysanız 2009
yılında Şubat ayında dizel Toyota Corolla M/M (Multi Mode – yarı otomatik vites
olarak geçiyor) aldım. Burada
anlatacağım bu araba ile ilgilidir.
Toyota Corolla dizel motorunun adı D4D olarak geçiyor. 1400
cc motor aslında ağır bir araba olan Toyota Corolla için yetersiz bir motor hacmi. Ama
D4D motorunun bir üst hacimli olanı 2000 cc motor Türkiye’de vergi dilimine
gireceğinden aslında Yaris için tasarlanmış bu motor ile Toyota arabayı satmak
ve biz de almak zorunda kalıyoruz. Aslında arabaların vergilendirmesinin motor
hacmi üzerinden yapılması çok doğru gözükmemekle birlikte, yetkililerce en kolay
elde edilebilecek ve aldatılamayacak kriter motor hacmi olduğu için devlet bunu
tercih ediyor gözüküyor.
Gelelim arabamın M/M olarak adlandırılan yarı otomotik
vitesine. Aslında arabam düz vites bir araba, ama bu teknoloji ile vites değişimini benim
yerime yapan vites kutusu ile sürücü arasında ek bir katman var. Bu katmanda
bulunan bir motor, belli sınırlar dahilinde (motoru durdurmamak için) benim
istediğim vakit, ya da arabanın motor devrine ve muhtemelen hızına göre debriyaja
basarak, vites değişimini yapıyor. Bu teknolojinin artısı otomatik vitesli
arabalarda olduğu gibi yüksek yakıt tüketimi ve motor gücünde eksilme ile
karşılaşılmıyor. Bu sayede 1.4 dizel motorlu bir araba debriyajsız bir nevi
otomatik vitesle mümkün olabiliyor. Bu teknolojinin olumsuz yanı ise
teknolojinin nispeten yeni ve hala sancılı olması ve arabanın yokuşlarda
kaydırma yapması. Bunun yanı sıra Toyota’nın bu vites uygulamasında çok fazla
dur kalk yapıldığında vites değiştiren motorun ısınması ve alarm vermesi gibi
bir etki söz konusu ki, Toyota bu nedenle arabanın özellikle yokuş yukarı dur
kalklarda Manual (Düz vites) modunda çalıştırılmasını tavsiye ediyor, istiyor.
Arabam 98.000’e gelmişti. Son 3-4 bin km.dir yakıt
tüketiminde bir artışı farketmiş olmakla birlikte, tam emin olamamıştım. Ama
özellikle son zamanlarda özellikle yokuş yukarı kalkışların sarsıntılı olması,
debriyajın bittiği anlamına geliyordu. Servisi aradım, debrjiyajın bittiğini ve
ne kadar tutacağını sordum. 1.600 TL ila 2.500 TL arasında fiyat verdiler. Yetkili servisten vazgeçmek çok istediğim
birşey değildir ama bu fiyatların yarısına yaptırma ihtimalini gözönüne alarak
özel servisleri de araştırmaya başladım.
Kısa bir araştırmadan sonra, özel servislerin Multi Mode vitesli arabalara
bulaşmadıklarını ve yetkili servisler dışında bir alternatif olmadığını
öğrendim. Daha önce serviste bu değişikliği yapanlar olmuş ama sonrasında
farklı bir teknoloji sözkonusu olduğu için tekrardan araba yetkili servise
gitmek zorunda kalmış. İlk başta bu hayal kırıcı idi, ama yaptırıp sonrasında
sorun yaşamaktan herhalde her koşulda daha iyi olacağı düşüncesi bu hayal kırıklığını çok kısa kıldı. Neyse servise gittik. İlk başta debrajın bittiğini nasıl anladığımı sordular. “20 senelik şöförüm. Kusura bakmayın da anlayalım.” diyemedim, test sürüşüne çıktım. Tam bitmediğinden hareketle volonda da birşey çıkmasını beklemediklerini ve 1.500 TL civarı tutacağını öğrenerek arabayı 2 gün sonra almak üzere serviste bıraktım.
İşte şimdi benim için olay güzelleşiyor: Ertesi gün öğle saatlerinde aradılar,
değişimin garantiden yapılacağını söylediler. Gerçekten de sonraki gün arabayı
almaya gittiğimde sadece malzeme tutarı 2.500 TL’den fazla tutan 0 TL toplam
tutarlı bir Teslimat Formu aldım. Arabanın debriyaj ve Multi Mode vitesi
kapsayan tüm parçaları değişmişti.
Altında not olarak “Araç test cihazına bağlandı. P0810 arıza kodu
görüldü. Yapılan incelemeler sonucunda aktüator motorunda elektriksel arıza
olduğundan dolayı aktüatör motoru değişti ** Baskı balata seti değişti ** Araç
ile yol testi yapıldı. Problem yok**” yazıyordu. Eğer bu değişiklik garantiden
yapılmasaydı muhtemelen 3.500 – 4.000 TL’den fazla tutacaktı.
Multi Mode viteslerin sorunlu olduğunu ve muhtemelen bu
yüzden bu değişikliğin garanti kapsamında yapılması söz konusuydu. Benim hatam
bu sorunlu vitesle sonradan mümkün olmadığını öğrensem de debriyaj değişimi
yetkili serviste değil ama özel serviste yaptırmaya çalışmamdı. Ama bu tercihimin haklı nedeni ise arabam 98.000 km. ‘de olduğundan benim arabam için
değişikliğin normal vakti olmasıydı. Beni muhtemelen bu şaşırtmıştı. Ama sonuçta
olaylar düşündüğümden çok daha iyi sonuçlandı.
Çıkartılan dersler:
- Arabayı her zaman yetkili servise götürmek, özellikle arabada fazla karmaşık aksam sözkonusu ise önemlidir.
- Büyük uluslararası markalar, markadır. Garantisi bitmiş arabayı bile garantiden –eğer hataları var ise – tamir edebilirler. Bunu sadece araba için düşünmeyin, yerel markalar, global düşünmedikleri sürece yerel kalmaya mahkumdur.
Sözün
en kısası Toyoto Corolla M/M arabanız var ise servisten şaşmayın, Benim araba
2009 model, aynı olay sizin başınıza gelebilir ya da gelmeyebilir. Sonuçta
debriyaj değişiminde böyle bir ihtimal var aklınızda bulunsun.
aslinda tam nereye gidiyim dusunerek ozelmi yetkilimi bunu okurken cok isabetli geldi.....cok tesekur ederim benim arabam 100 binde ayni sey yasiyorum bugun yetkili servise biraktim ve dedilerki minimum 1600 artik garantidan istiyecez
YanıtlaSilYazımın işinize yaradığına sevindim. Değişim garantiden mi oldu? Yoksa ödeme yaptınız mı?
Silsakın almayın bu tip aracları.aynısıs basımda var.1600 verdım .gevne olmadı...yazıklar olsun
YanıtlaSil.
serviste degisti.gebne de yollarda kaldım . kabus oldu.az b dur kalk da hemen ısısınıyor.ve devre dışı.tovbe...alın mekanık
YanıtlaSilBen anlamıyorum 2009 comfort mm bende de var 165 bin KM oldu bir kere bile sıkıntı yaşamadım 10 bin km de bir kalibrasyon yaptırıyorum, durmadan önce boşa alıyorum aynı anda devamlı manuel araç kullandığım için alışkanlık. Şimdilerde balata kaçırmaya başladı debriyaj seti değişeceğim için araştırma yaparken buldum burayı da.
SilMulti Mode viteslerin Alman arabaları dışında tamamında benzer problemler var diye biliyorum. Sorunlu ve yerine göre masraflı ama öte yandan otomatik vites takılamayacak bir motora otomatik vites böyle takılabiliyor ancak. Bunu bilerek bu arabayı alırsanız pişman olmazsınız, ben arabadan bu sakıncaları bilerek aldığım için memnunum. Ama bunu bilmeden alırsanız, bu kötü bir sürpriz olarak karşınıza çıkarsa, işte o kötü oluyor.
YanıtlaSilhangi servise gittiniz?
YanıtlaSilDumankaya Pendik.
SilAma bu kararları Genel Merkez ile görüşerek alıyorlar, farklı bir servisten farklı bir sonuç çıkacağını sanmıyorum.
Aracım 2013 yeni kasa auris mm d4d 55000 km de sizce Bendeki sorunda zamanı geldiği içinmi yada kronik sorundanmıdır...teşekkürler
YanıtlaSilŞimdi debriyaj dur kalkla ve özellikle yokuşta kalkışta yapılan dur kalkla eskiyen birşey. Benim arabam dur kalka maruz kalsa da daha çok TEM'den Tuzla - Ümraniye yaptı. Sizin arabanız ile hergün köprü trafiği çekiyorsanız bu 55.000 km. zamanı geldiği için olabilir. Ama normalde beklenen zaman 100.000 civarı deniyor. Mesela şu yokuş yukarı dur kalklarda arabanın alarmını çok öttürüyor musunuz? Burada bunu çoktur, azdır diye kıyaslama olanağım yok ama arabanın bu kronik sorunu ve servisle görüşürken de bunu belirtmek lazım ve sormak gerekir diye düşünüyorum, hakları kaybetmemek adına. Servis iyiyse zaten bunu sağlayacaktır.
SilÇok teşekkür ediyorum bilgilendirme için .... 10 000 km si İstanbul geri kalan Eskişehir ve uzun yol diyelim ..... Bir dikkatimi çeken konuda vites topuzu altındaki alanda Isınma ....ama bir uyarı söz konusu değil .... Cok sevgiler cok Sağolun
SilKullanım şekli etkilemekle beraber kalibrasyon yaptırmadan kullanmak da etkiliyor debriyajdan ayağınızı çekmeden araç kullandığınızı düşünün kalbirasyonsuzluk bunun gibi bir şey. Zamanla aşınan balata volana tam basmadan yol aldığınız için ısınma sebebi ile korumaya alıyor kendini araç insanlar abartıyor. 165 bin km tık demedi benmim d4d mm comfort. topuz altında ısısını hissedebileceğiniz bir adet ampul var başka bir şey yok. Defalaca söktüm o kısmı vites altında da anahtar var bildiğimiz düğme şanzımana herhangi bir mekanik bağlantı söz konusu değil. onun da ısınması mümkün değil. Güzel bir sistem dikkatli kullanım kalibrasyon ile sorunsuz denebilir. Volkswagen fanatikleri debriyaja 4000 TL verdiklerinde corolla yı anlarlar. Az önce servisten fiyat aldım 520 TL fiyatı var. Tarih :13.04.2017
SilSa arkadaşlar benim aracimda 2008 elegant 180 binde ilk hareket esnasında titretiyor ve pendikte ne Göztepeye 1.5 saatte vardım aracim yolda kaldı ilk defada başıma böyle biseygeldi Usta ya sordum durmaktadır ısırdığı için yapmıştır dedi daha önce baskı balata değiştimi bilmiyorum ama sizde bittiği içinmi böyle yapıyor
YanıtlaSilSa arkadaşlar benim aracimda 2008 elegant 180 binde ilk hareket esnasında titretiyor ve pendikte ne Göztepeye 1.5 saatte vardım aracim yolda kaldı ilk defada başıma böyle biseygeldi Usta ya sordum durmaktadır ısırdığı için yapmıştır dedi daha önce baskı balata değiştimi bilmiyorum ama sizde bittiği içinmi böyle yapıyor
YanıtlaSilYarı otomatik yani multimode viteslerin ısınma sorunu var, ben arabam bolca dıtdıtlasa da hiç yolda kalmadım, ama örneğin akmayan trafikte Uludağ'a çıkarsam aşağı yukarı böyle bir durumla karşılaşacağıma eminim. Böyle durumlarda arabayı Manual modda kullanmak ve tavsiye ediliyor.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
SilManuelde kuklanilsa bile teker durmadan 3 saniye once bosa atmalisiniz. Balata isinmamasi icin bu gerekli.
Sil